Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 16. august 2017

Lidt blandet fra min august have



Tiden løber stærkt igen, åh hvor ville jeg ønske at der var flere timer i døgnet til alting...



Jeg sniger mig til at blogge lidt, kigge lidt hos I andre og lige få et par billeder lagt på min egen side.


De er alle taget inden for den sidste uges tid, men der er ikke rigtig sket meget siden.

Clematissen som er vist på de første tre billeder er Jackmanii Superba, som gror i "hullet" på den store terrasse og som nyder eftermiddagssolen. Det kræver vand jævnligt !
En gruppe III clematis, som skal klippes helt ned sidst på vinteren.

Er det ikke imponerende hvad den kan præstere på ny vækst hvert år?

Et par gruppe III clematis mere:

Comtesse de Beauchoud

Etoille Violette


Det er helt klart sensommer nu og dejligt er det jo, især med en sommerdag som vi har haft i dag.

Dahliaerne er så smukke stadigvæk - på mindst 4. uge - en perlerække af blomster, som jeg ikke vil undvære i haven.


Som I kan ane, har vi gang i et projekt i haven - det vil jeg fortælle mere om en anden dag.


En anden sensommer klassiker er solhatten.

I mange år har jeg forsøgt at få etableret en hvid "White Swan" i mit hvide bed, men jeg må bare konstatere, at det ikke kan lykkes, den drukner simpelthen i forårets og forsommerens massive plantevækst.
Men nu har jeg et eksemplar i en krukke, og det ser ud til at fungere - så jeg skal nok liiiiige have fat i en mere til septembers plantemarked.


Den almindelige Magnus solhat har vi to steder i haven, og de kommer velvilligt og er meget smukke, blomstrer virkeligt længe.





Høstanemoner - de er skønne.
Vi har dem både i lyserød og hvid.



Til sidst lidt blandede billeder:

Lysegul Cosmos

Lilje og violfrøstjerne

Kongelys (Verbascum) i det hvide bed
Daglilje i det hvide bed



Den ser hvid ud, men det er Penny Lane

Mme Alfred Carriere remonterer - den er ovenud af blommetræet - ville I klippe den ned?

Hortensia Vanilla Fraise

Tak for i dag :)

21 kommentarer:

  1. Sikken nogle fine clematis I har, flotte billeder af dem.
    Jeg er med på at få en White Swan til plantemarkedet, ja ja nu må vi se, om jeg kommer, men jeg håber at få følgeskab af en af de sædvanlige. Jeg har købt flere White Swan, men de overvintrer heller ikke hos mig.
    Ellers venter jeg spændt på at se noget om jeres nye projekt :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi må se til plantemarkedet, september er en travl tid for os, men jeg tror at jeg bestiller nogle stauder hos Staudestedet, hvis hun kommer derned.
      Knus

      Slet
  2. Så mye fint som blomstrer hos deg! Clematisene dine er veldig flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. August er faktisk en OK måned i haven her også. Ja, clematisserne er dejlige.

      Slet
  3. Hej Ulla

    Den store fidus med Clematis må da være blomstringstidspunktet, der er meget andet der takker af nu -
    Jeg ville da prøve med nogen andre hvide Echinacea der er en der hedder 'Finale White' og en 'PowWow White'...

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt klart - gruppe III clematis kan noget særligt her i sensommeren, men i det hele taget synes jeg ikke clematis er til at komme udenom.
      Jeg har søgt lidt på de to hvide Echinacea, du nævner. De er flotte, men man skal vist skaffe dem hjem fra udlandet. Vi må se - har du mon erfaring med at de er mere hårdføre end White Swan?

      Slet
  4. Hej Ulla
    Har det også sådan at tiden flyver afsted, flere timer til det hele ville også være kærkomment her.
    Ja det er altså utroligt at de gruppe 3 kan gro med sådan en hast, og blive så SMUKKE.
    Tror ikke jeg skal have dahliaer næste år, altså sådan har jeg det lige nu;-) "vores" snegle har fundet ud af at komme i kummerne til dahliaerne, og synet det har frembragt er altså ikke særligt overdådigt.
    Skønneste dag til dig
    Solskindsknus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så ærgerligt med de snegle og deres yndlingsret Dahlia. Vi har også snegle, en del faktisk, men jeg er efter dem hele tiden og de nåede kun at smage på en Dahlia, som til gengæld gik helt til. Desværre var det den længe ventede Cafe au Lait, så jeg må på den igen til næste år.
      Knus retur

      Slet
  5. Så vackert...jag bara njuter :)
    Ha en den finaste av torsdagar!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh... TAK, Titti - rigtig god helg til dig.

      Slet
  6. flotte clematis'er :) - mine er desværre ikke så store og flotte som dine :)

    SvarSlet
    Svar
    1. .... men det bliver de, Tim - vand og gødning, så skal du bare se.

      De er lidt primadonna-agtige ligesom roserne.

      Slet
  7. Hei. Så mye flott som blomstrer hos deg. Flotte clematis. Solhatt har jeg problemer med å få til. Kanskje prøve i krukker jeg også. Nydelig dahlia bed.Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv i krukke - jeg vil i hvert fald have flere i krukker, det ser ud til at lykkes.
      Tak for dine søde ord.

      Slet
  8. Hej Ulla, jamen hvor er de smukke og overdådige de Clematis. Det er da helt utroligt. Solhat vil gerne bo hos mig :o) jeg viser dem i mit næste indlæg.
    Til gengæld vil Verbascum ikke bo i min have, hvem der dog havde sådan et par som i har..dybt suk :o)
    Jeg ser frem til at høre om jeres projekt Og ja, jeg ville klippe Madam Alfred hvi den er for voldsom :o))
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. så skønt, søde... jeg glæder mig til at se dine solhatte, kan sagtens forestille mig at din jord er bedre til det end min.
      Jeg ved ikke om den er for voldsom, Alfred, den er blot oppe og rundt i hele blommetræet, og det er jo egentlig OK.
      knus

      Slet
  9. Hej Ulla.
    Som sædvanlig meget flotte billeder. Alle blomsterne er fine og især synes jeg din hortensia er flot.
    Kh Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lis :) Der er faktisk rigtigt meget i blomst lige nu - det er dejligt når man nu godt ved at sommeren er ved at gå på hæld.

      Slet
  10. Hej Ulla. Nej hvor er dahliabedet flot, der hvor I har gang i et projekt. Sikken en frodighed og fantastiske farver. Jeg beundrer godt nok dine evner for at passe clematisser i haven. Jeg synes, de er lidt svære at have med at gøre, men jeg vil gerne have så mange, så de dækker plankeværket i bunden af haven. Jeg tror, jeg skal en del på indkøb her i august og september!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal prøve at se på hjemmesiden http://clematis-westphal.de/
      Hos Westphal har de utroligt mange clematis og jeg købte for et par år siden en del. De er også rimelige i priserne.
      Det vil da være flot med clematis på dit plankeværk, men husk at de skal have andre planter om fødderne for at dække at mod solen. Her kan hosta og geranium fint bruges.

      Slet
  11. jeg ville klippe Madam Alfred hvi den er for voldsom :o))



    ทางบ้าน

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.